onsdag den 30. maj 2012

Børn, alder og Anna Wahlgren


Endnu et år er gået, og min mellemste søn er blevet 10 år. Det er ikke altid til at forstå, hvor årene bliver af. Synes næsten lige jeg har haft ham som nyfødt i mine arme - duften af nyfødt baby er ikke glemt. Og han er blevet fejret med familie og hans nærmeste venner - for sådan er Kristian. Han har nogle få rigtig gode venner, som han er meget sammen med:-)

Selvom det kan være lidt vemodigt, at børnene bliver så hurtigt store, så er jeg meget begejstret for 10 års alderen. Han er for det meste en glad solstråle, der elsker at hjælpe, hvor han kan, og han kan godt lide at være sammen med sin mor - altid har jeg følgeskab, når jeg skal handle, når jeg skal med storebror eller lillebror til fodboldkamp - han er en meget trofast og kærlig sjæl:-)

Når jeg nu er inde på børn og alder, kan jeg ikke lade være med at komme lidt ind på en bog, der har fulgt mig, siden mine børn var små - det er bogen "DE KÆRE BØRN" af Anna Wahlgren. Der er nok både nogle, der er for og imod den kære Anna Wahlgren, og for nylig læste jeg en artikel i ugemagasinet SØNDAG, hvor en af Anna Wahlgren's døtre udtalte sig om, hvordan moderen havde være psykisk ustabil og alkoholiseret, i hvert fald noget af tiden i datterens ungdom. Og sådan er der så meget..........vi har nok alle haft op- og nedture og har det stadig af og til. Og nogle ting fortryder vi, men vi er jo kun mennesker, og heldigvis lærer vi hele tiden hele livet.

Jeg har i hvert fald haft MEGET glæde af Anna Wahlgren's bog, og slår af og til op i den, selvom jeg nu har forholdsvis store børn på 7, 10 og 12 år. Der sker hele tiden så meget i deres vækst.

Anna Wahlgren beskriver i sin bog hvert alderstrin fra barnet er nyfødt til det er 16 år - her vil jeg dele lidt af hendes beskrivelse af den 10-årige......

Den ti-årige er et særdeles tiltalende bekendtskab, et lille underværk af et menneske.
Over for den ti-årige kan man som ophav stå med en klump i halsen og forundre sig: "At jeg har haft held til at frembringe noget så fint".
For trods alt er dette jo éns barn og ville ikke have været til uden én selv - ufattelig tanke. Barnet er jo et mirakel. Man har tydeligvis alligevel udrettet noget i denne verden.
Den ti-årige har en masse kvaliteter. Han er pålidelig, ansvarsbevidst, rolig, dygtig, glad og positiv. Han er stærk, klog og selvstændig. Han er et virkeligt aktiv.
Og han er sine forældres bedste ven.
Man kan regne med forståelse i alt, og man behøver ikke at pynte på virkeligheden.
I sin ti-årige har man en sand ven, og man kan være sig selv overfor ham. Man kan åbne sit hjerte. Man kan forklare ham de mest indviklede ting. Man kan regne med hans forståelse i alt. Han er ikke let at forskrække, og han bliver ikke bekymret uden grund. Den ti-årige kan for første gang i sit unge liv møde bekymring og usikkerhed hos den voksne uden altid at vejre fare for sig selv. ........

4 kommentarer:

  1. Tillykke med din søn - ja, 10 år er en skøn alder :-)
    Sikke en ballade der har været om Anna Wahlgren i medierne i den seneste tid...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:-)
      Ja der har været meget omtale.....men om det er sandheden, ved jeg ikke, og kommer nok heller ikke til at vide det. Men det har i hvert fald været en god "bibel" for mig:-)

      Slet
  2. Tillykke med sønnen din, fødselsdag er skønne- fuld af kærlighed :-)
    Anna Wahlgren var min tro følgesven, der tilbage i 80´erne og 90´erne, hvor jeg havde mindre børn. eg var langt fra enig i alt hun skrev, men hun fik mig til at tage stilling til mangt og meget og det er vigtigt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Miri - tusind tak:-)
      Ja som med alle bøger og holdninger, kan man vælge at tage det til sig, som man kan bruge til noget, og det synes jeg bestemt, jeg kunne på nogle områder med hendes bog:-)))))

      Slet