onsdag den 27. juni 2012

Det åbne hjerte

I dag har jeg haft en lille inspirations-udflugt til Havdrup, hvor jeg skulle tage billeder ned i Feel Good. Jeg besøgte Susanne i Livsglædecentret http://www.livsglaedecentret.dk/ , hvor jeg havde fået lov til at hænge et af mine glade malerier op - jeg skriver mere om Susanne på et senere tidspunkt - har lige nu travlt med madlavningen og mine dejlige børn, men var lige nødt til at dele min glæde med jer på bloggen. Det er så fantastisk at snakke med andre mennesker, der ser på livet med de samme øjne som jeg - vi snakker ligesom samme sprog, så jeg følte mig meget hjemme hos Susanne, mens vi sad og snakkede om livet i hendes skønne og hyggelige rum. Susanne har også en blog, og her har hun bla. skrevet om "Det åbne hjerte", som jeg synes er så sandt........at åbne sit hjerte kan give så mange dejlige oplevelser og følelser - selvfølgelig vil man møde oplevelser, som ikke er så behagelige, men med et åbent hjerte, kan man få vendt det negative til det positive og få et eventyrligt liv. Susanne's blog er her http://susmikaella.blogspot.dk/. Jeg besøgte også Lise Højer i galleriet Artmakery, som jeg også selv er en del af - det er altid SÅÅÅÅ inspirerende og oplivende at snakke med Lise - http://www.artmakery.dk/
Her kommer Susanne's tekst om det åbne hjerte.......
Det åbne hjerte

Den dybeste længsel i os alle er, at blive set, hørt og elsket, nøjagtigt som den vi er, i nærvær, accept og respekt. Der kommer Tantra’en ind som en gave, med dens hjerteenergi og uendelige rummelighed til at kunne se det smukke, i det der umiddelbart ikke er så kønt. At rumme det smukke, det fantastiske og det unikke, kan være en svær proces. Men Tantra’en kan bringe dig ind i den transformation, hvor det er ærligheden og det ikke dømmende princip, der er drivkraften - i det rum, hvor intet er forkert, men hvor det blot er en rejse ind i dig selv, som du er lige nu. I accept, i kærlighed, i mødet, i relationen.

Verden har brug for kærlighed og du er den - der er det.

Tantra handler om at være til stede i nu'et, om at være ærlig i sit inderste, i mødet med sig selv og den eller dem du står over for, at give sig lov til at undersøge og mærke det NU og den kraft, der er lige netop i dette øjeblik. Tiltrækningen, tilbagetrækningen. Give og modtage, sige ja, sige nej. Vælge og fravælge. Hele livet består af valg. Og når vi går ind i det rum med fuld accept, kan livet blive magisk.

Rejsen ind i kærligheden… - og hvad er det så lige, kærlighed er?

Ubetingethed! det ubetingede ligger i hjertet, her kan alt tilgives og alt rummes. Hjertet indeholder den største visdom – hvor alle følelser er tilladte fra dyb skam til den højeste ekstase.

Hvad vil det sige at have et åbent hjerte, og hvad vil det sige at have et lukket hjerte? Når hjertet er åbent, tillader vi, at sårbarheden er tilstede, vi tillader os, at lade os bevæge, at give slip på gårdsdagens hændelser og er i stand til at tilgive mennesker og gamle hændelser.
At lukke sit hjerte er at leve et liv i vaner, holde på smerter og at blive i ubevægeligheden.

En lukning af hjertet kan ske på ethvert tidspunkt i vores liv. En kæreste der ikke levede op til vores dybeste drømme, en skuffelse, en mor/far, som skældte os ud, en oplevelse af at være uretfærdigt behandlet, en præstation, som blev nedgjort. Eksemplerne er uendelige. Når smerten gør ondt, og vi ikke har redskaberne til følelsesmæssigt at rumme den, lukker vi den inde i vores krop.

6 kommentarer:

  1. De deler da hvist deres hjete de to søde kærster , hvor er de dejlige og du spræder da vildt meget glæde.
    Tror jeg vil prøve at læse lidt mere om det , det lyder da til at være noget vi alle kan bruge til noget;)
    Tak Gitte
    Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Af hjertet tak, Mette:-) Glad for at du kan bruge det til noget.

      Slet
  2. Det var meget spændende at læse, Gitte - tak fordi du deler dine oplevelser med os herude!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame - og jeg elsker jo at dele mine tanker og mit liv:-)

      Slet
  3. Hello Everyone
    It feels great reading such post this way. Fairly excellent submit, keep the good writing coming!

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet