onsdag den 22. august 2012

Indre ro, meditation, accept....


Jeg har nogle yndlingssteder - steder hvor jeg finder ro og accept på, at alt er som det skal være - som jeg før har nævnt, er det tit i naturen, at jeg finder disse steder, men jeg finder også tryghed på steder herhjemme. Hvis jeg ikke lige kan tage på en længere tur udenfor området, fordi jeg har travlt i rollen som mor til 3, så har jeg fundet steder herhjemme, hvor jeg kan liste hen, hvis jeg trænger til at få bragt mit indre i ro - hvis tankerne strejfer for meget rundt i hovedet på mig - så er jeg blevet MEGET bedre til at sige "Stoooooop Gitte, træk dig tilbage for en lille stund og mediter på et af dine yndlingssteder". Det kan være i hængekøjen i haven, under birketræet......her kan jeg ligge og gynge let frem og tilbage, høre og se vinden i træet, bladene der bevæger sig - når solen skinner på bladene, ser de helt sølv-agtige ud, og på den anden side ser de mørkegrønne ud - jeg tænker, at man kan sammenligne dem lidt med selve livet - nogle dage er lyse, andre dage er mere mørke - nogle dage er måske en blanding af lys og mørk. Men uanset hvordan dagen ser ud, så kan jeg ved at meditere - ved at ligge og betragte livet i træet og dens blade - finde indre ro, lægge armene om mig selv og vide, at det er altså helt okay at være i den tilstand, jeg nu er i. Og selvom jeg mærker en smule tristhed i sindet, så accepterer og elsker jeg mig selv, har stor kærlíghed til livet - selvom mit sind er mørkt, så formår jeg alligevel at give omsorg og ømhed til dem, jeg elsker, så de kan mærke, at de er værdifulde. Og jeg formår at give omsorg og kærlighed til mig selv, trøste mig selv og vide, at alting måske ser helt anderledes ud i morgen. Alt er som det skal være i dette nu.
Sådan havde jeg det ikke for bare et halvt år siden - før jeg lærte den helt fantastiske gave MEDITATION.

Billedet jeg i dette indlæg viser, under billedet med træet, er mit soveværelses-vindue. Det ser lidt mørkt ud på dette billede, men det er noget helt specielt for mig at ligge i min seng, som består af boxmadrasser på gulvet - bare ligge og kigge ud på træ-toppene, åbne vinduet lidt på klem og lytte til de lyde, der måtte komme (vind, fugle, biler i det fjerne, børns stemmer.......)

2 kommentarer:

  1. Lotte (frodighed)23. august 2012 kl. 00.52

    Smukt, Gitte :-) ... Jeg har simpelthen så svært ved at finde indre ro. Lige på kanten af "umulig" og jeg er simpelthen så træt.
    Dit indlæg sætter tanker igang.

    Og dit vindue er smukt!!! Tænk, at have så fin en oase i sit hus :-) Tak for du deler. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skal du give dig selv den gave at lære mere om mindfulness. Det kan godt være, at ordet i sig selv lyder sådan lidt opskruet - har talt med en person, som står mig nær og som jeg har mødt på mit mindfulness-instruktør-kursus om, at ordet mindfulness kan virke lidt skræmmende for folk - som om det er en trend, der hurtigt forsvinder igen. Men det er simpelthen bare at være nærværende i alt, hvad du foretager dig, og acceptere dig selv præcis som du er og møde dig selv og andre med kærlighed og venlighed. Jeg vil rigtig gerne lære dig noget mere om det, så du må gerne skrive til mig på gittebarlev@gmail.com - jeg skriver også snart flere indlæg om det:-)
      Stort knus fra mig til dig

      Slet