tirsdag den 19. marts 2013

Lav dine egne kreative påskeæg






Påsken står snart for døren - her i Præstø vælter sneen ned, og der ligger allerede meget sne på jorden. Et tykt lag faktisk. Jeg har den sidste uges tid leget lidt med balloner, tapetklister og avis/papmaché - en idé jeg husker at jeg legede med for ca. 10 år siden, da børnene var helt små - synes idéen er sød og anderledes end de almindelige pap-æg, du kan købe i forretningerne, for derefter at fylde med guf.
Her tager du og puster nogle balloner op i den størrelse, du ønsker - de skal jo helst have den dér ovale form.....smiler...... så laver du et fad tapetklister - jeg har købt en pose pulver hos Panduro, som jeg rørte op med vand - og så klistrer du ellers avisstykker på ballonen - helst et godt tykt lag, så de bliver lidt mere stabile i det, når de er tørret.
Så skal de så tørre. Det tager et par dage. Læg dem evt foran brændeovnen, hvis du har sådan én.
Når de er helt tørre og hårde, tager du en hobby-kniv og skærer "ægget" over på midten, så du får næsten 2 ens halve æg.
Så skal de males og dekoreres. Jeg har malet dem med hvid maling udenpå og indeni til at starte med. Herefter har jeg brugt forskellige farver og mønsterpapir, bobbelplast, posca-tusser og 3D liner. Ligesom når jeg kreerer mine malerier og billeder.
Du kan putte silkepapir i fine farver indeni, fylde dem med forskelligt guf eller sundt snack, alt efter hvad man er til. Penge måske. Eller en legeting.
Jeg har bundet et stykke rustikt snor omkring, og vupti har du et personligt og kunsterisk påskeæg.
God fornøjelse, hvis du afprøver idéen :-)

2 kommentarer:

  1. Lotte (frodighed)19. marts 2013 kl. 05.32

    Sikken god, fin og personlig idé! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ik, Lotte :-)))) Hvis man altså orker at have tapetklister op af armene .....griner

      Slet