torsdag den 24. april 2014

Lad børnene udfolde sig kreativt......









 
 
Lige siden jeg fik børn, har de fået lov til at udfolde sig kreativt. I nogle perioder har vi gjort det mere end andre - også alt efter deres alder. Da de var små, var de meget åbne for de kreative ting, jeg lod dem deltage i - vi har mange gode minder om dejlige kreative stunder. Efterhånden som de er blevet ældre, har der været perioder, hvor de har været optaget af andre ting - jeg tror, det er vigtigt at lade dem finde lysten til at være kreative med det, de nu finder spændende, efterhånden som de gror op. Men at inspirere dem med de ting, man selv finder spændende, kan pludselig give dem lyst til at udforske nye kreative veje. Og når man bakker deres interesser op ved at lade dem udfolde sig på deres helt egen måde, uden at gå ind og rette på dem eller blande sig, så har jeg virkelig mærket, at deres udvikling kan blive helt magisk.
 
Udover at det er sjovt at blive ved med "at lege", selvom man bliver større (også som voksen), så er det også rigtig sundt at fordybe sig i noget. Både børn og voksne kan have perioder i livet med udfordringer, som kan være rigtig svære - der kan være mange tanker, som kan dræne én for energi - disse tanker forsvinder for en stund, når man har en kreativ interesse - man bygger videre på noget, bruger fantasien og er i sin egen lille verden :-) Og når man så finder ud af, at man virkelig kan skabe noget, der ikke findes magen til - noget unikt - så bliver det til en dejlig leg, som man har lyst til at følge mere og mere.......
 
 
Min mellemste dreng har det sidste års tid virkelig blevet optaget af at lave grafitti - han har købt sine egne spraydåser og jeg har givet ham plads til sin egen arbejdsplads i mit værksted. Her på det sidste er min mindste dreng også blevet mere og mere interesseret i at skabe - sidde og tegne skitser, for så at bringe dem til virkelighed på lærred. Og så kan det jo være spændende at lave sin egen udstilling, og når moderen rykker ud med sine malerier på udstillinger o.l., så skal der selvfølgelig være plads til ,at børnene kan lave deres egen udstilling i mors galleri.
 
Det er det, der arbejdes på lige nu............jeg er rykket over i den ene side af galleriet, og børnene får lov til at skabe deres egen udstilling i den anden side. Og mon ikke vi snart er klar til en lille fernisering, så børnenes venner kan komme og kigge og få lidt godt til ganen..........og andre der kunne være interesseret i, hvordan en kreativ familie lever :-) Der mangler vist lige lidt malerier, men der er gang i produktionen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar