fredag den 16. oktober 2015

Stilhed ~ at mærke sig selv, lytte til sit indre, finde svar .......












For mig er det meget vigtigt at være i stilhed med mig selv ind imellem. Der kan hurtigt blive for meget "støj" i mit sind fra påvirkninger udefra ~ blandt andet sociale medier, internet, emails. sms'er, andre mennesker, ansvar, forpligtelser, to-do lister...........
Jeg er blevet god til at bruge lidt tid i stilhed dagligt ~ også selvom det bare er meget kort tid. Sidde i stilhed, trække vejret dybt ned i maven nogle gange og herefter lade vejrtrækningen passe sig selv, bare lige sidde og mærke mig selv lidt.

Nogle gange bruger jeg lidt længere tid i stilhed. Det kan være en time, en halv eller hel dag, ind imellem også flere dage. Det kommer meget an på, hvordan min dag og mit liv ser ud lige nu og her.

Det er i stilheden, at jeg finder indre ro og balance; styrke til at være med det, som livet byder på af udfordringer - at bevare roen i de situationer, jeg står i. Det er i stilheden, jeg pludselig får en masse idéer ~ kreative og andre idéer. Det er i stilheden, jeg får nogle svar. Det er her, jeg er i kontakt med min intuition.

Når jeg har min stilletid, slukker jeg for lyden på min telefon. Er jeg stille i længere tid, kan det ske, at jeg slukker helt for telefonen, og jeg kan også sagtens være offline fra internet og sociale medier i op til flere dage.

Jeg bruger tid i stilhed hjemme hos mig selv. Men ofte tager jeg ud i naturen og er i stilhed.
Jeg kan sidde helt stille med åbne eller lukkede øjne ~ bare sidde dér og være. Slå sanserne til ~ mærke vinden kærtegne mit ansigt, dufte havet eller skoven, lytte til lydene fra fugle, bølger, trætoppe der svajer i vinden. Bare være med det der er i dette nu, uden tanker om i går eller i morgen.

Er jeg stille over længere tid, gør jeg ofte brug af en notesblok. Her skriver jeg idéer, svar, tegn ned. Jeg har egentlig altid en notesblok og en pen ved hånden. For lige pludselig kan der blive tryllet vigtig inspiration / information frem dybt fra mit indre, som jeg kan følge op på senere ved at kigge i mine notesbøger.

Naturen er en stor gave for mig, for den giver mig så meget ro, den healer mig og den giver mig så meget inspiration.

Citatet af Eileen Caddy er meget sigende, synes jeg. Dybt inde i os selv har vi mange guldskatte, der, hvis vi giver os tid til at lytte efter, kan give os nogle svar og klarhed over, hvad der føles sandt for os.

Egentlig var jeg som barn rigtig god til at bruge meget tid alene med mig selv på samme måde, som jeg gør i dag som 41 årig. Men jeg havde en del år, hvor jeg simpelthen glemte det, fordi jeg var så optaget af 'bare at følge med alle de andre'. Jeg glemte at lytte til mig selv og MIN sandhed. Den forsvandt i 'støjen' og i tilpasningsrollen. Heldigvis blev jeg forsonet med min evne til at være med mig selv og med stilheden, da jeg var 34 år ~ efterfølgende har jeg taget en mindfulnessinstruktør uddannelse, og det hjalp mig yderligere til at komme i kontakt med mig selv igen.

Vi har alle evnen til at stoppe op og begynde at lytte mere til os selv. Og det kan vi blandt andet gøre ved dagligt at være i stilhed med os selv.

Måske kan naturen og stilhed også hjælpe dig til at komme i dybere kontakt med dig selv <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar