fredag den 4. marts 2016

Om at synliggøre sig selv som kunstner ~ få støtte og vejledning i din proces :-)




Det kan virke lidt uoverskueligt, når man som kunstner drager afsted for at sætte en udstilling op. Når malerierne står samlet op af hinanden ~ klar til at sætte ud i bilen, og når man ankommer til stedet og skal pakke bilen ud og slæbe alle malerierne indenfor. Og hvordan skal de nu hænge? og hvad er der af ophængningsform.......skinner, søm i væggen, wire..........det kan virke overvældende, når man også har det lidt blandet følelsesmæssigt, fordi det at udstille i sig selv også kan være meget grænseoverskridende ~ det er på en måde som at vende vrangen ud på sig selv. Det er ens private jeg.......ens indre univers, der sådan bliver vist frem og blottet, om man så må sige.
Og hvordan kommer man lige ud af lænestolen........komfortzonen...........går ind i frygten og kontakter diverse udstillingssteder? Når man ringer op til virksomheder, eller møder personligt op for at spørge, om det er muligt at udstille.........det er også noget af en proces sådan at sætte ord på, hvem man er, hvad man maler...........bare ordet kunstner, kan være svært at få sagt med ord, for hvad er en kunstner? Er det ikke én, der har en meget avanceret lang uddannelse fra en eller anden fin skole? (der dukker mange tanker op undervejs, og et ego der prøver at overbevise dig om, at nu skal du jo heller ikke tro, at du er noget..........og neeeeeej, du er måske heller ikke god nok......smiler)
 
Men der kommer måske et tidspunkt, hvor du har malet 20-30 malerier, du ikke har plads til i dit eget hjem, og måske har du solgt et par malerier og synes egentlig, at det er lidt dejligt, at andre kan li' det, du laver, og du føler da egentlig også en indre glæde ved at gøre mere af det, du elsker og samtidig tjene penge på det :-)

For mig var det enormt grænseoverskridende at starte med at udstille. Det var min søde far (og også gode ven og enorme støtte i livet), der første gang puffede til mig angående udstilling. Og min første udstilling blev i mine forældres bank, hvor min far hjalp mig med at hænge mine billeder op. Og det var lidt underligt at gå dér blandt bankens medarbejdere og hænge NOGET AF MIG op, mærke deres blikke på mig og mine malerier. Men jeg fandt ud af, at jeg jo bare skulle være mig.
Siden har jeg udstillet mange steder og er blevet bedre og bedre til det. Jeg møder mange dejlige og glade mennesker, når jeg hænger mine billeder op rundt omkring, og jeg har nogle virkelig dejlige og dybe samtaler med folk, der spørger ind til mig og min kunst.

Hvis du er nået til et punkt, hvor du gerne vil udstille dine ting, men ikke rigtig kan finde modet til det, og er i tvivl om, hvordan du skal bære dig ad, så kan jeg give dig et kærligt skub i den rigtige retning ~ vejlede sig og støtte dig i din proces :-)

Du kan kontakte mig på gittebarlev@gmail.com eller på tlf. 61662313, hvis du vil booke en kreativ~vejledning~session. Du kan også læse mere på www.gittebarlev.dk, hvor jeg udover at vise min kunst, skriver lidt om de forskellige områder, jeg vejleder i. Kig under 'Et liv i glæde' :-)

Kærligst Gitte



2 kommentarer:

  1. Kære Gitte
    Der er jeg ikke nået til endnu men håber det sker en dag, og så vil du helt sikkert høre fra mig :-)
    Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du være så hjertelig velkommen til, Tina. Kærligst Gitte

      Slet