søndag den 5. juni 2016

At leve enkelt

 

Jeg kan godt lide at leve et liv, hvor kalenderen ikke er over-booket med alt muligt. Egentlig havde jeg det som barn og ung også rigtig godt med at leve et enkelt og roligt liv, men da mange andre styrtede rundt til det ene og det andet og det tredje, og da mit selvværd ikke var så godt, følte jeg, at det måtte være mig, der var noget galt med, og nogle kommenterede nok også, at jeg var lidt anderledes. Og så måtte jeg jo også hellere hoppe med på vognen, og lyttede derfor ikke til mit hjerte. I min ivrighed efter at være accepteret, tilpassede jeg mig normen, og tiltrak også mennesker, der fik mig til at føle mig endnu mere forkert, hvis jeg prøvede at sige fra, når mit hjerte ind imellem fik skreget igennem, så jeg lyttede.

For 7 år siden begyndte jeg at finde hjem til mig selv igen. Hjem til enkeltheden, roen, den indre stemme, hjertet, og lærte at elske mig selv, som JEG nu var ~ accept af, at det var sandt for mig at leve et enkelt liv, hvor det som jeg holdt af at beskæftige mig med skulle have lov til at fylde min hverdag. At livet som mor også var meget vigtigt for mig ~ at give mig tid til at være sammen med mine børn; have tid til at iagttage dem; at se dem som de er med hver deres dejlige forskellighed; støtte dem i at leve deres liv i sandhed med sig selv.

Jeg dømmer ikke mennesker, der lever et travlt liv ~ det er deres liv, og det er dejligt, hvis det fungerer for dem med den livsstil. Vi mennesker er heldigvis forskellige.

Ligeledes kan dét at leve sit liv enkelt være meget forskelligt fra person til person.
For mig omfatter det at leve enkelt, tid til at være i nu'et, tid til at gøre noget impulsivt ~ handle på en idé; tid til at trække vejret og mærke sig selv og sin indre stemme; bo med få materielle ting, jeg elsker at genbruge og gøre vores hjem hyggeligt og afslappet med genbrugsting; at have en lille, men nær og autentisk vennekreds, hvor vi kan rumme hinanden, som vi er.

Jeg er glad for, at jeg har fundet hjem til mig selv igen, og jeg nyder at leve et enkelt liv i tæt kontakt med mine medmennesker, kreativiteten og med naturen.

Billedet er fra lørdagens solnedgang over Esbjerg, hvor jeg har været på impulsivt besøg hos min ældste søn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar