tirsdag den 12. juli 2016

Mellowway.dk

 
 
For nogle måneder siden var jeg så heldig at vinde et gavekort hos Mellowway.dk, der holdt konkurrence på sin Instagram-side, og kom i den forbindelse i kontakt med Jannie Egedia Hansen, der ejer webshoppen, og har en masse skønne naturprodukter til krop & sind og lækkert tilbehør.
 
Da jeg er meget inspireret af at høre andres historie om, hvad der fik dem til at starte deres eget, og følge deres hjerte og drøm, spurgte jeg Jannie, om hun ville være med i et blogindlæg på min blog.
 
Her får du Jannie's historie, om hvordan hun fik vendt en hård tid med stress til en dejlig webshop med ting til et bedre liv :-)
 
Jeg hedder Jannie, og jeg er 46 år… lidt endnu :) Jeg ejer og driver webshoppen
Mellow way, der forhandler skønne produkter for krop og sind.
Shoppen har lige haft 1 års fødselsdag… her er historien om hvorfor, og hvordan
den er kommet til.
 
I sommeren 2013 gik jeg godt og grundigt ned med stress. Total psykisk stress
kollaps, og var officielt sygemeldt i over 1 år. (uofficielt nok nærmere de 2 år).
De første 4-5 måneder sad jeg som forstenet i sofaen, iført morgenkåbe og
morgenhår og græd… det var det jeg lavede, -jeg græd...
Hele min dag indtil ved 16 tiden, brugte jeg på at samle kræfter til at være sammen
med min kæreste og søn, når de kom hjem fra arbejde og skole.
Når sønnen var puttet ved 19.30 tiden, fortsatte jeg så igen med at græde…
De dage jeg fandt overskud til selv at “komme ud”, (eller blev tvunget ud af
omgivelserne) til møder i jobcentret, hos arbejdsgiveren, lægen, psykologen,
psykiateren, eller eksperimenterende kurser for stressramte som jobcentret sendte
én på,- så endte det tit i voldsomme angstanfald både før, under og efter, og kostede
flere inaktive dage på sofaen bagefter.
flere gange har jeg været så udfordret, at jeg f.eks kørte flere gange rundt i
rundkørsler, eller måtte holde ind til siden, fordi jeg simpelthen havde glemt hvor jeg
skulle hen, -eller hvordan jeg kom hjem.
Min angst var invaliderende, og eskalerede, og tog meget af livsglæden fra mig.
Det krævede stor mobilisering af kræfter, for at deltage i familie middage, køre i bil
på motorvej, køre i bus, tog, sejle med færge, biografture, fester, møder på skolen,
handle ind, hente eller aflevere min søn i skole osv. Ja stort set alt hvad jeg skulle
foretage mig, krævede enorme kraftanstrengelser.
Jeg kunne ikke spise, drikke eller opholde mig i rum med for mange mennesker, eller
have for meget støj omkring mig. Værre blev det, da jeg i også begyndte at få
angstanfald, når jeg var alene.
Angstanfaldene havde mange grimme ansigter, men den daglige, var frygten for at
blive kvalt i mad, eller drikke, og ikke at kunne få luft. Jeg følte at halsrøret snørede
sig sammen, så der ikke var passage for ilten.
Derudover fik jeg angst for at opholde mig midt i et rum for langt fra en udgang,
angst for at mine organer var syge, eller pludselig “stod af”, angst for at min søn
skulle finde mig død, angst for at miste hukommelsen eller forstanden, angst for at
have en depression, angst for at blive grebet af angsten osv.
Forfængeligheden blev jeg også ramt på. Jeg tog på i vægt, havde altid hævede
tude-øjne, og nogle dage orkede jeg ikke engang, at gå i bad og få tøj på…
Det var en meget hård tid for mig, og min familie.
Jeg kunne heller ikke koncentrere mig om at læse, Jeg læste den samme linje om og
om igen.
Min hjerne arbejdede på højtryk, men min hukommelse var hullet som en si, så hvis
jeg læste, hørte eller så noget, var det slettet fra min hukommelse ganske kort tid
efter. Min hjerne registrerede simpelthen ikke de input og info den fik.
Jeg var umulig at lave aftaler med. F.eks. havde jeg en dag, givet min søn lov til at
tage til en legeaftale, og da han få minutter efter var på vej ud af døren, spurgte jeg
undrende hvor han var på vej hen!
Eller når jeg i telefonen aftaler med kæresten, at jeg henter sønnen efter skole, og
når røret er lagt på, er så meget i tvivl om aftalen, at jeg måtte ringe op igen.
- efter et hav af lign. episoder, blev jeg ret bange for at miste forstanden for altid.
Udover 3 ugentlige besøg hos en psykolog, og 1 ugentligt tjek hos egen læge,
begyndte jeg så småt selv at søge hjælp og viden, om stress på nettet...
 
I vinteren 2013 var jeg til “Jul i Tivoli”, her stødte jeg på et lille hyggeligt firma, der
producerede og solgte plejeprodukter uden grimme tilsætningsstoffer, tilsat naturens
egne parfumer - udtræk fra blomster og planter (æteriske olier).
Jeg købte en lille flaske massageolie med hjem, der hed Calming (Beroligende). Den
duftede helt fantastisk af Bergamot og lavendel…
Jeg havde i forvejen lidt kendskab til æteriske olier og aromaterapi, men nu blev
gamle bøger om emnet fundet frem, og nettet blev gennemsøgt for mere information.
Olien blev indledningen til den webshop jeg har i dag.
Lige da jeg opdagede oliens beroligende effekt på mig, badede jeg næsten i den :))
Den hjalp mig til pauser i tankemylderet, og jeg kunne så småt begynde at finde roen
i løbet af dagen, til små guidede meditationer - cdér jeg også havde købt på nettet -
og som selvfølgelig også er en del af sortimentet i shoppen.
De dage hvor jeg ikke brugte olien efter aftenbadet, smurte jeg olien på mine
håndled når jeg gik i seng om aftenen. Tog nogle dybe indåndinger,- som i virkelig
dybe… og forsøgte så at læse lidt.
Successen blev større og større for hver dag.
 
Efterhånden kunne jeg igen “godnat-læse” (og huske så meget af historien, at jeg
ikke behøvede at starte forfra næste aften!) og jeg kunne læse mig træt nok til at
falde i søvn, uden at blive overmandet af uro og tankemylder.
Nu kunne jeg begynde at hjælpe mig selv - bla. deltog jeg i Bjarne Toftegaards E-
kursus “Bliv fri for stress” (som jeg senere på sommeren også kommer til at
forhandle), samt de lærerige cdér Find dig ikke i stress, og Lær at håndtere stress.
(dem kan du også finde i shoppen) Disse kurser gav en enorm indsigt, og et gå på
mod, til at bekæmpe stressen.
 
I den tumulte periode af mit liv med stress, blev det meget vigtigt for mig, at omgive
mig med, positive, rolige, smukke, smagfulde, og behagelige feel good ting, for at få
mit liv i balance igen.
Det kræver vedvarende (måske livslang!?) opmærksomhed på sit personlige
velvære, at holde stress (eller andre psykiske ubalancer) for døren. Derfor er det
blevet meget magtpåliggende for mig, at gøre gode ting for mig selv.
Førhen kunne jeg godt finde på at ønske mig nye brødknive, ildfaste fade o.lign til
fødselsdage og til jul… det gør jeg ikke mere… nu ønsker jeg mig udelukkende
noget der kan fodre én af mine “6” sanser - og det må meget gerne inkludere spa-
behandlinger og forkælelse.
 
Jeg bliver stadig, her 3 år efter, overrumplet af stress symptomer, og angst, da det er
en hårfin grænse der er imellem, at have travlt, og have FOR travlt. Men jeg bliver
hver dag, hurtigere og bedre til at mane dem til jorden igen. Og hvis jeg lytter godt
nok efter min krop, så har jeg ofte fået et lille “vink med en vognstang” i form af ticks i
mit ene øje forinden.
Jeg bruger stadig olien (den hedder Soveolien i daglig tale herhjemme) når jeg har,
“lidt for travle perioder”.
Jeg har den altid med i min taske, så føler jeg mig godt beredt når jeg skal i biffen, til
møder, offentlig transport, eller andet der kan gøre mig lidt urolig. Den er blevet en
tro følgesvend i mit liv, og et absolut must have i mit lille husapotek.
 
Olien er blevet en absolut bestseller i shoppen, og jeg har fået mange søde
tilbagemeldinger fra kunder, på hvordan det også har hjulpet dem til bla. at sove
bedre.
Alle de skønne produkter jeg er stødt på i mit stress forløb, -og flere til, har Jeg
samlet i shoppen.
En masse dejlige, og brugbare produkter, der kan dulme eller stimulere de “6”
sanser, med afslapning, indsigt, ro og balance, nærvær og forkælelse… eller blot til
at forsøde livet med - du skal holde op med at ønske dig brødknive og andet praktisk
gøgl, du skal fodre dine sanser til de jubler af glæde… :)
 
Min mission er at hjælpe andre (især kvinder) med at finde værktøjer og produkter,
der kan forebygge og afhjælpe ubalancer, såsom stress, samt at inspirere til at leve
livet the “Mellow Way” - altså på den bløde, lette, bøjelige, modne og afbalancerede
måde…
Mellow Way er også stedet hvor du finder personlige og brugbare gaver, som enhver
kvinde vil sætte pris på, da produkterne har fokus på velvære for sjælen.
Du finder pt. følgende nøje udvalgte produkttyper i shoppen:
 
● Hudpleje og tilbehør til ansigt og krop
● Æteriske olier
● Duftlamper og duftlys der er lavet af soja voks, som soder og skader dine
lunger mindre end f.eks ren stearin lys
● Tøj og tasker
● Notesbøger
● Urte teer med fokus på at reducere stress og uro i kroppen
-og meget mere...
 
Så vidt muligt, er produkterne i Mellow way: Naturlige, bæredygtige, økologiske,
danske, fairtrade, velgørende e.a.
 
Kh Jannie - Mellow Way
 
Ønsker du at se mere om Mellowway.dk, kan du hoppe direkte til webshoppen her www.mellowway.dk 
Følg også Mellowway.dk på instagram https://www.instagram.com/mellowway.dk/ og på facebook https://www.facebook.com/mellowway?ref=hl 
 
 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar