mandag den 5. juni 2017

En blomster'tyv' og dyreliv i haven ;-)


I nogle uger har jeg gået og GLÆDET mig over mine fine krukker med blomster foran hoveddøren ~ nogle af dem var en gave fra en kær veninde :-) Men pludselig var blomsterhovederne væk forleden morgen, og jeg tænkte godt på, at det kunne være havens beboere....... ;-)

 
Og det fik jeg så bekræftet, da jeg kiggede ud gennem vinduet i mit arbejdsværelse i lørdags :-) Der stod 'tyven' og kiggede med bedårende øjne....... Men den ER tilgivet, for den beriger os med 2 søde små bambier (rålam) i haven i denne tid, og det er simpelthen så utrolig hyggeligt at sidde og følge dem i stilhed på verandaen.
Forleden dag skrev jeg, at jeg ikke havde set den ene af lammene i en uges tid, og jeg tænkte, at når man har dyrelivet så tæt på, er det meget interessant at lære lidt mere om dyret. Og da jeg i fredags gik en haverunde for at plukke blomster til buketter til vores hjem, blev jeg så forskrækket, da jeg kiggede lige ned i hovedet på én af bambierne.
Det er åbenbart helt normalt, at de i starten ikke følger moderen hele tiden, men ligger rundt omkring i skjul og venter på, at hun kommer og lægger sig hos dem, så de kan få mad. Ind imellem er de så med hende rundt, og i går morges så jeg begge rålam gå rundt og spise grønt i haven sammen med moderen. Det var dejligt at få bekræftet, at de begge 2 stadig er i live - og så fik jeg en ekstra gevinst.....lidt mere læring om rådyret :-) Man kan hele tiden lære noget nyt, hvilket jeg finder enormt spændende :-)
 
De to øverste billeder har jeg selv taget. De 2 nederste billeder har jeg lånt hos hhv. www.naturtanker.wordpress.com og www.netnatur.dk . Her kan man også læse meget mere om råvildt, hvis det har interesse :-) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar